U Digital Logo
  • Over ons
  • Blogs
  • Cases
  • Contact
  • Werken bij
  • Websites & Webshops

    Websites & Webshops

    Websites & Webshops

    De beproefde aanpak van U Digital

      CMS Platform

    • Wordpress
    • Magento
    • HubSpot CMS
    • WooCommerce

      Samenwerking

    • Strategisch
    • Projectmatig
    • Operationeel
  • Digital marketing

    Digital marketing

    Personalisatie marketing

    De ROI van gepersonaliseerde marketing!

      Expertises

    • AI
    • SEO
    • Google Ads
    • Social
    • E-mail

      Tools

    • Squeezely
    • Copernica

      Samenwerking

    • Strategisch
    • Projectmatig
    • Operationeel
  • HubSpot CRM

    HubSpot CRM

    Waarom HubSpot

    De voordelen van een easy-to-use CRM!

      HubSpot diensten

    • HubSpot CRM
    • HubSpot integraties
    • HubSpot trainingen
    • HubSpot onboarding

      Samenwerking

    • Strategisch
    • Projectmatig
    • Operationeel
  • Academy

    Academy

      Proefmiddag

    • Proefmiddag

      Masterclasses

    • AI
    • Ads
    • CRO
    • CRM
    • E-mail & automation
  • Websites & Webshops
  • Digital marketing
    • Personalisatie marketing
    • SEO
    • Google Ads
    • Social
    • Email
    • Squeezely
  • HubSpot CRM
    • Waarom HubSpot
    • HubSpot CRM
    • HubSpot integraties
    • HubSpot trainingen
    • HubSpot onboarding
  • Samenwerkingen
    • Strategische samenwerking
    • Operationele samenwerking
    • Projectmatige samenwerking
  • Academy
    • Proefmiddag
    • Overzicht masterclasses
    • SEO & AI
    • CRO
    • CRM
    • E-mail & automation
  • Home
  • Cases
  • Over ons
  • Blogs
  • Contact
  • Werken bij

Bekijk een van onze cases:

Een persoonlijk menu voor 4 mln bezoekers per maand Een persoonlijk menu voor 4 mln bezoekers per maand

Let’s grow together

info@u-digital.nl 040 303 4662
Blogs
CRO betekenis en wat zijn conversies?
Hoe kan ik mijn conversieratio berekenen?
Conversiepercentage beoordelen en verbeteren
Hoe verbeter ik mijn conversiepercentage? De hamvraag!
Wil jij meer gewenst gedrag terug zien in jouw marketinginspanningen?

CRO: Wat is het en hoe werkt het?

september 23, 2024 • 6 Min • geschreven door Jasmijn Sanders

geschreven door Jasmijn Sanders
• 6 Min

CRO betekenis en wat zijn conversies?
Hoe kan ik mijn conversieratio berekenen?
Conversiepercentage beoordelen en verbeteren
Hoe verbeter ik mijn conversiepercentage? De hamvraag!
Wil jij meer gewenst gedrag terug zien in jouw marketinginspanningen?
CRO: Wat is het en hoe werkt het?

Conversie optimalisatie, ook wel bekend als CRO (Conversion Rate Optimization), is het proces van het verbeteren van jouw website of webshop om bezoekers te stimuleren tot het doen van een gewenste actie.

 

Tip van een specialist

CRO is niet een losstaand expertise, maar meer een manier van werken. Je kan CRO toepassen op alle facetten van marketing (denk ook aan conversieoptimalisatie binnen emailmarketing) waarbij je continue analyseert en optimaliseert.

 

CRO betekenis en wat zijn conversies?

Een conversie vindt plaats wanneer een bezoeker op jouw website een specifieke, gewenste actie onderneemt. Dit kan bijvoorbeeld een aankoop zijn (harde conversie) of het inschrijven voor een nieuwsbrief (zachte conversie).

 

Harde conversies dragen direct bij aan omzet of belangrijke bedrijfsdoelstellingen.

 

Voorbeelden van harde conversies zijn:

  • Een aankoop voltooien
  • Contact opnemen (b2b)
  • Een offerte opvragen

 

Zachte conversies dragen niet direct bij aan omzet maar spelen wel een rol in het opbouwen van een relatie met de klant of in het creëren van verkoopkansen

 

Voorbeelden van zachte conversies zijn:

  • Een product toevoegen aan de winkelwagen
  • Het downloaden van een whitepaper
  • Een account aanmaken op een webshop

Hoe kan ik mijn conversieratio berekenen?

De conversieratio wordt berekend door het aantal conversies te delen door het totale aantal bezoekers en dit vervolgens te vermenigvuldigen met 100 om een percentage te krijgen.

Formule:

Conversieratio (%) = (Aantal conversies / Aantal bezoekers) x 100

Bijvoorbeeld, als jouw website 5000 bezoekers per maand heeft en 50 daarvan een aankoop doen, dan is jouw conversieratio 1%. Deze metric helpt je te bepalen of je huidige strategieën effectief zijn, en of er ruimte is voor verbetering. Of bereken jouw conversieratio hier.

Conversiepercentage beoordelen en verbeteren 

Je kan een conversiepercentage beoordelen door vergelijkingen te maken. Men kan kijken naar benchmarks en dus breed over de markt beoordeelt worden. Maar het is ook nuttig om de percentages onderling op je website te bestuderen.  Waarom zorgt een bepaalt product voor een hoger percentage dan het andere product?

Tip van een specialist

Staar je niet blind op één conversiepercentage. Probeer naar het grote geheel te kijken. Mogelijk leidt een optimalisatie niet direct tot significante stijgingen in conversies, maar wel tot een hogere bestelwaarde of een prettigere gebruikerservaring.

Hoe verbeter ik mijn conversiepercentage? De hamvraag!

Er zijn meerdere manieren om je conversiepercentage te verhogen, bijvoorbeeld:

Verbeter de gebruikerservaring

Zorg ervoor dat jouw website intuïtief en gemakkelijk te navigeren is. Ook verspringen, lange laadtijd en andere ongemakken leiden vaak tot afhakers.

Verbeter landingspagina’s

Steek tijd en moeite in de pagina’s waar jouw verkeer naartoe wordt geleid. Zorg dat de pagina in lijn is met de campagne of intentie en dat de content inspeelt op de (informatie)behoeften.

Verkort het aankoopproces

Maak converteren laagdrempelig. Probeer stappen te vereenvoudigen of verkort formulieren.

Wek vertrouwen

Neem twijfels weg bij de bezoeker middels beoordelingen, garanties en certificeringen.

Tip van een specialist

Alles valt of staat met de juiste inzichten en het doen van onderzoek. Laat uit onderzoek blijken of bovenstaande optimalisaties ook gewenst zijn in jouw doelgroep of branche!

 

Wil jij meer gewenst gedrag terug zien in jouw marketinginspanningen?

Wij kijken graag met je mee om te achterhalen waar jouw CRO kansen liggen! Dat kan al in een vrijblijvend verkenningsgesprek. Nieuwsgierig? Bekijk onze CRO-werkzaamheden of doe een belletje!

Jasmijn Sanders

CRO/SEO Specialist

Wil je hier meer over leren?

Jasmijn vertelt je met alle plezier meer over dit topic!

jasmijn@u-digital.nl

Bekijk ook

Bekijk alle blogs

Hoe maak je goede ChatGPT prompts? + 8 Nederlandse voorbeelden

september 20, 2024 | 6 Min | AI

Let’s grow together

Heb je een online vraagstuk of wil je weten wat onze visie is op jouw digitale strategie? We ontmoeten je graag op ons kantoor in het Klokgebouw of komen langs om kennis te maken op locatie.

info@u-digital.nl 040 303 4662

Klokgebouw 274
5617 AC, Eindhoven

  • Home
  • Personalisatie Marketing
  • Over ons
  • Websites & Webshops
  • Ons werk
  • Strategische samenwerking
  • Contact
  • Projectmatige samenwerking
  • Overzicht masterclasses
  • Operationele samenwerking
  • Werken bij
  • Hubspot CRM
info@u-digital.nl 040 303 4662

Klokgebouw 274
5617 AC, Eindhoven

© 2025 U Digital | Let’s grow together

Privacyvoorwaarden