Conversie optimalisatie, wat houdt dat in?
geschreven door Jasmijn Sanders
• 0 Min
Conversie optimalisatie, ook wel bekend als CRO (Conversion Rate Optimization), is het proces van het verbeteren van jouw website of webshop om bezoekers te stimuleren tot het doen van een gewenste actie.
Tip van een specialist
CRO is niet een losstaand expertise, maar meer een manier van werken. Je kan CRO toepassen op alle facetten van marketing (denk ook aan conversieoptimalisatie binnen emailmarketing) waarbij je continue analyseert en optimaliseert.
Wat zijn conversies? De C van CRO
Een conversie vindt plaats wanneer een bezoeker op jouw website een specifieke, gewenste actie onderneemt. Dit kan bijvoorbeeld een aankoop zijn (harde conversie) of het inschrijven voor een nieuwsbrief (zachte conversie).
Harde conversies dragen direct bij aan omzet of belangrijke bedrijfsdoelstellingen.
Voorbeelden van harde conversies zijn:
- Een aankoop voltooien
- Contact opnemen (b2b)
- Een offerte opvragen
Zachte conversies dragen niet direct bij aan omzet maar spelen wel een rol in het opbouwen van een relatie met de klant of in het creëren van verkoopkansen
Voorbeelden van zachte conversies zijn:
- Een product toevoegen aan de winkelwagen
- Het downloaden van een whitepaper
- Een account aanmaken op een webshop
Hoe kan ik mijn conversieratio berekenen?
De conversieratio wordt berekend door het aantal conversies te delen door het totale aantal bezoekers en dit vervolgens te vermenigvuldigen met 100 om een percentage te krijgen.
Formule:
Conversieratio (%) = (Aantal conversies / Aantal bezoekers) x 100
Bijvoorbeeld, als jouw website 5000 bezoekers per maand heeft en 50 daarvan een aankoop doen, dan is jouw conversieratio 1%. Deze metric helpt je te bepalen of je huidige strategieën effectief zijn, en of er ruimte is voor verbetering. Of gebruik de onderstaande Conversion Rate Calculator.
Conversion Rate Calculator
Hoe beoordeel ik het conversiepercentage?
Je kan een conversiepercentage beoordelen door vergelijkingen te maken. Men kan kijken naar benchmarks en dus breed over de markt beoordeelt worden. Maar het is ook nuttig om de percentages onderling op je website te bestuderen. Waarom zorgt een bepaalt product voor een hoger percentage dan het andere product?
Tip van een specialist
Staar je niet blind op één conversiepercentage. Probeer naar het grote geheel te kijken. Mogelijk leidt een optimalisatie niet direct tot significante stijgingen in conversies, maar wel tot een hogere bestelwaarde of een prettigere gebruikerservaring.
Hoe verhoog ik mijn conversiepercentage? De hamvraag!
Er zijn meerdere manieren om je conversiepercentage te verhogen, bijvoorbeeld:
Verbeter de gebruikerservaring
Zorg ervoor dat jouw website intuïtief en gemakkelijk te navigeren is. Ook verspringen, lange laadtijd en andere ongemakken leiden vaak tot afhakers.
Verbeter landingspagina’s
Steek tijd en moeite in de pagina’s waar jouw verkeer naartoe wordt geleid. Zorg dat de pagina in lijn is met de campagne of intentie en dat de content inspeelt op de (informatie)behoeften.
Verkort het aankoopproces
Maak converteren laagdrempelig. Probeer stappen te vereenvoudigen of verkort formulieren.
Wek vertrouwen
Neem twijfels weg bij de bezoeker middels beoordelingen, garanties en certificeringen.
Tip van een specialist
Alles valt of staat met de juiste inzichten en het doen van onderzoek. Laat uit onderzoek blijken of bovenstaande optimalisaties ook gewenst zijn in jouw doelgroep of branche!
Wil jij meer gewenst gedrag terug zien in jouw marketinginspanningen?
Wij kijken graag met je mee om te achterhalen waar jouw CRO kansen liggen! Dat kan al in een vrijblijvend verkenningsgesprek. Nieuwsgierig? Bekijk onze CRO-werkzaamheden of doe een belletje!