Conversie optimalisatie, ook wel bekend als CRO (Conversion Rate Optimization), is het proces van het verbeteren van jouw website of webshop om bezoekers te stimuleren tot het doen van een gewenste actie.
september 23, 2024 • 6 Min • geschreven door Jasmijn Sanders
geschreven door Jasmijn Sanders
• 6 Min
Conversie optimalisatie, ook wel bekend als CRO (Conversion Rate Optimization), is het proces van het verbeteren van jouw website of webshop om bezoekers te stimuleren tot het doen van een gewenste actie.
CRO is niet een losstaand expertise, maar meer een manier van werken. Je kan CRO toepassen op alle facetten van marketing (denk ook aan conversieoptimalisatie binnen emailmarketing) waarbij je continue analyseert en optimaliseert.
Een conversie vindt plaats wanneer een bezoeker op jouw website een specifieke, gewenste actie onderneemt. Dit kan bijvoorbeeld een aankoop zijn (harde conversie) of het inschrijven voor een nieuwsbrief (zachte conversie).
Harde conversies dragen direct bij aan omzet of belangrijke bedrijfsdoelstellingen.
Zachte conversies dragen niet direct bij aan omzet maar spelen wel een rol in het opbouwen van een relatie met de klant of in het creëren van verkoopkansen
De conversieratio wordt berekend door het aantal conversies te delen door het totale aantal bezoekers en dit vervolgens te vermenigvuldigen met 100 om een percentage te krijgen.
Conversieratio (%) = (Aantal conversies / Aantal bezoekers) x 100
Bijvoorbeeld, als jouw website 5000 bezoekers per maand heeft en 50 daarvan een aankoop doen, dan is jouw conversieratio 1%. Deze metric helpt je te bepalen of je huidige strategieën effectief zijn, en of er ruimte is voor verbetering. Of bereken jouw conversieratio hier.
Je kan een conversiepercentage beoordelen door vergelijkingen te maken. Men kan kijken naar benchmarks en dus breed over de markt beoordeelt worden. Maar het is ook nuttig om de percentages onderling op je website te bestuderen. Waarom zorgt een bepaalt product voor een hoger percentage dan het andere product?
Staar je niet blind op één conversiepercentage. Probeer naar het grote geheel te kijken. Mogelijk leidt een optimalisatie niet direct tot significante stijgingen in conversies, maar wel tot een hogere bestelwaarde of een prettigere gebruikerservaring.
Er zijn meerdere manieren om je conversiepercentage te verhogen, bijvoorbeeld:
Zorg ervoor dat jouw website intuïtief en gemakkelijk te navigeren is. Ook verspringen, lange laadtijd en andere ongemakken leiden vaak tot afhakers.
Steek tijd en moeite in de pagina’s waar jouw verkeer naartoe wordt geleid. Zorg dat de pagina in lijn is met de campagne of intentie en dat de content inspeelt op de (informatie)behoeften.
Maak converteren laagdrempelig. Probeer stappen te vereenvoudigen of verkort formulieren.
Neem twijfels weg bij de bezoeker middels beoordelingen, garanties en certificeringen.
Alles valt of staat met de juiste inzichten en het doen van onderzoek. Laat uit onderzoek blijken of bovenstaande optimalisaties ook gewenst zijn in jouw doelgroep of branche!
Wij kijken graag met je mee om te achterhalen waar jouw CRO kansen liggen! Dat kan al in een vrijblijvend verkenningsgesprek. Nieuwsgierig? Bekijk onze CRO-werkzaamheden of doe een belletje!
Jasmijn Sanders
CRO/SEO Specialist
Wil je hier meer over leren?
Bekijk ook
Bekijk alle blogs