Online en offline
een persoonlijke ervaring
De uitdaging
Hoe zorg je ervoor dat gebruikers van Van Dal eenzelfde persoonlijke ervaring ervaren zoals zij in een van de 35 offline winkels ook doen? Het grote aanbod van Van Dal is aan de ene kant een kracht, maar aan de andere kant ook een uitduiging. Hoe zorg je er namelijk voor dat iedere unieke bezoeker de juiste broek of trui aanbevolen krijgt op de website?
“Hoe zorg je ervoor dat iedere unieke bezoeker
het juiste kledingstuk aanbevolen krijgt op de website?”
“Hoe zorg je ervoor dat iedere unieke bezoeker het juiste kledingstuk aanbevolen krijgt op de website?”
Think.
De strategie
Door gebruik te maken van alle off- en online aankoopdata, hebben we met Datatrics ervoor kunnen zorgen dat we heel goed in kunnen schatten waar de behoefte van de individuele bezoeker ligt. Daarnaast is alle historische aankoopdata uit CRM systeem tritonX gebruikt om nog beter verbanden te leggen. Voor bestaande klanten tonen we producten die gebaseerd zijn op eerder gedane aankopen, terwijl voor nieuwe klanten heel nauwkeurig ingeschat kan worden waar ze naar opzoek zijn. Dit zit hem in het zelf lerend algoritme van Datatrics.
Grow.
De realisatie.
Door gebruik te maken van personalisatietool Datatrics, in combinatie met CRM tritonX, herkennen we bestaande klanten en kunnen we daarnaast erg goed inschatten waar een nieuwe gebruiker naar op zoek is. Door persoonlijke aanbevelingen van kleding te doen, hulp te bieden bij het combineren van kledingsets, en maatvormen te koppelen aan de dichtstbijzijnde winkel, kunnen we een persoonlijke online ervaring bieden die qua benadering in de buurt komt van hoe het in een fysieke winkel gaat.
Create.
De visualisatie
Door het aanbieden van een gepersonaliseerd productaanbod zagen we met name een forse stijging in terugkerende bezoekers. Dit zijn veelal de trouwe klanten van Van Dal. Door deze ‘trouwe klanten’ vanuit het grote assortiment toch een aanbeveling op maat te kunnen doen, zagen we bij deze groep een flinke stijging in het conversieratio. Waar in de fysieke winkels de verkoopmedewerkers advies geven en aanbevelingen doen, hebben wij dit in de webshop ook kunnen realiseren op basis van het online gedrag.
De resultaten.
Stijging conversieratio
Omzet stijging
Gemiddeld langer op de website
Stijging terugkerende bezoekers